Jag svimmar i marmelad

När jag gick i 6:an eller 7:an...så läste jag franska (av någon konstig anledning)  och en dag på
lektionen så fick jag och min vän Sabine för oss att vi ville veta vad "jag svimmar" betyder.
Våran franska lärare Eva förklarade vad det hette, och jag minns det fortfarande men kan tyvärr
inte och tänker inte ens försöka skriva det på franska, Eva sa också att man kunde tänka
"jag svimmar i marmelad" för att minnas det franska eftersom det lät ungefär likadant, och det
är så jag minns det och har gjort alla dessa år och är kanske en av dom 5 fraserna på
franska som jag minns även idag =)

Så...apråpå "jag svimmar i marmelad" så svimmade jag igår, inte ner i någon marmelad dock
utan huvudstupa ute i hästhagen och landade mellan Grans bakben och en rejäl hög med bajs!
Minns att jag hann säga till Elin att jag mådde lite konstigt, sen hade jag tydligen bara stönat till
och försvunnit, vaknade till liv av att Elin fått upp mig på huk och sa åt mig att andas.
"- Nu får det vara nog! Nu är det du som går in och ringer till läkaren!"
Jag lyssnade till Elins bestämda ord och ringde till läkaren och fick en tid redan igår. '
Som tur är fick vi tag på Kalle också som var snäll nog att skjuts in mig och vänta med mig på
både mottagningen och röntgen...det tog sin tid.
Dom hittade inget fel direkt men skrev ut medicin mot min hosta som jag gått dragandes
med i över en månads tid nu.
Och för ungefär en halvtimme sedan så blev jag väckt av Doktorn, tydligen så hade hon hittat
något på mina lungor och gjort ett ytterligare test på ett av blodproven jag lämnad och hittat
någon bakterie som hade beta och plasma i namnet, hela namnet hann jag inte med att uppfatta =)
Medicinen jag fått var rätt för denna åkomma så jag skulle fortsätta ta den och sedan skulle
jag ta det lugnt, för tydligen kunde dessa bakterier vandra över till hjärtat, och det är allt annat
än bra, särskilt när jag gått med det så länge som jag gjort....
Men hon rekommenderade ändå att jag fortfarande skulle följa upp det så det blir till att boka
en läkartid så fort som möjligt.
Få se om dom kan få någon fason på mig =)

Hur mår ni mina läsare? =)

Kommentarer
Postat av: Madde

Du får faktiskt ursäkta mig nu kära Martina!!

MEN...jag vet att jag var med på ett hörn där :P men de va inte de jag skulle säga utan det här: Ni/vi ville förmodligen veta vad det hette på franska när man skulle säga att man var SJUK: Je Suis Malade!!(med eller utan apostrofer hit o dit)

Jag svimmar i marmelad!!

För övrig så är det nog de enda jag oxå minns av dem lektionerna :P

Hoppas du kryar på dig snart!! Nästa gång kanske du landar MITT I bajset ;) Kram

2009-01-16 @ 18:56:06
URL: http://madeleineaxelsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0